Kauppojen logistiikka

Verkkokaupat

Pilvestä löytyy kaikki verkkokaupan logistiikan toiminnot hankinnasta, kuljetuksiin, varastointiin, keräilyyn ja jakeluun. Integroimalla verkkokauppa pilveen monikanavatoimitukset onnistuvat optimoidusti joko myymälästä, varastosta tai tavaratoimittajalta.

Liittämällä verkkokauppasi Logia Cloudiin voit ohjata logistiikkaa ja liiketoimintaa asiakkaittesi tarpeiden mukaan. Nopeasti kiertäviä ja toimitettavia tuotteita voit varastoida joko omassa varastossa tai logistiikkakumppanin palveluvarastossa, josta tuotteet ovat nopeasti toimitettavissa. Palveluvarasto voi käyttää toiminnassaan omaa varastojärjestelmäänsä, johon integroidutaan tai käyttää suoraan pilven varastosovellusta. Harvemmin kysyttyjen tuotteiden toimitukset voit ohjata automaattisesti suoraan tavarantoimittajalle ja valita toimitustavan, jolloin pääomia ei sitoudu varastoihin.

Mikäli yritykselläsi on kivijalkakauppa, niin toimituksen voi ohjata myös myymälään, joka kerää ja toimittaa tuotteet pilven myymäläkeräily­sovelluksella. Tarvittaessa asiakkaasi voi seurata tavaran kulkua netissä. Pilvestä löytyy myös hankinnan työkalut ja yhteydet tavarantoimittajiin. Analytiikalla voit seurata asiakkaiden käyttäytymistä ja ohjata logistiikkakustannuksia.

Verkkkokaupan logistiikka

Myymälät

Myymälät, myymäläketjut ja franchising-kauppiaat pystyvät hallitsemaan tilausten, palautusten, poikkeamien, toimitusten ja laskutusten virtaansa älykkäästi yhdessä verkkokaupan, suoratoimitusten, keskusvarastojen ja muiden myymälöiden verkossa.

Logia Cloudissa on valmiina ratkaisuja myymälöiden tarpeisiin, on sitten kyseessä yksittäinen kauppa, tiukasti ohjattu myymäläketju tai franchising-kauppias. Toimivalla kaupalla on jo olemassa kassajärjestelmät ja toiminnanohjausjärjestelmä (ERP). Logia Cloud kytketään kassajärjestelmän ja toiminnanohjausjärjestelmän väliin siten, että olemassa olevia pakettiohjelmistoja ei tarvitse räätälöidä, vaan kulloinkin tarvittavia uusia toiminnallisuuksia otetaan käyttöön pilvestä.

myymälä logistiikka

Esimerkkinä tällaisesta on myymälässä oleva näytekappale: Kun asiakas ostaa tuotteen, tehdään tilaus pilveen, josta tilaus välittyy tavarantoimittajalle. Isolle toimittajalle integraationa ja pienelle ostoportaaliin portaaliin (katso ratkaisut tavarantoimittajille). Kaikki asiointi toimittajan kanssa laskutuksineen on automaattista ja ilman papereita. Tiedot päivitetään kaupan toiminnanohjausjärjestelmään.

Muita ratkaisuja ovat esimerkiksi keskitetyt ostot, jolloin myymälät tilaavat tavaraa, tilaukset yhdistellään ja tilataan keskitetysti tavarantoimittajalta. Vastaavasti toimittajalta tullut ostolasku voidaan kohdistaa suoraan myymälöiden tilauksiin ja laskuttaa myymälöitä.

Pilvessä on myös kattavat ratkaisut logistiikan ohjaukseen. Tavaran saapuminen voidaan ohjata halutulla tavalla suoraan kauppoihin, keskusvaraston kautta yhdistettyinä toimituksina myymälöihin tai tavara toimitetaan suoraan asiakkaalle. Toimitukset voivat tapahtua omasta varastosta, kumppanin palveluvarastosta tai toimittajan varastosta.

 

Tavarantoimittajat

Kauppojen tavaroiden toimittajille pilvi tarjoaa ainulaatuisen verkoston kaupan arvoketjuun. Pienetkin toimijat pystyvät helposti ja kustannustehokkaasti hoitamaan tilaukset, toimitukset ja laskutuksen pilven kautta joustavalla toiminto- ja integraatiovalikoimalla.

Kauppojen tavaran toimittajille pilvi tarjoaa ainutlaatuisen verkoston kauppojen arvoketjuun. Yksinkertaisimmillaan tavaran toimittaja voi julkaista tuotekataloginsa pilvessä nettikaupoille myytäväksi. Kun tilauksia alkaa tulla, asiointi kumppanien kanssa hoituu portaalissa sähköisesti laskutusta myöten. Toiminnan laajetessa toimittaja voi edelleen verkottua pilven kautta joustavalla toiminto- ja integraatiovalikoimalla.

Tavarantoimittaja, jolla on jo sähköiset yhteydet jakelijoihinsa, voivat liittyä pilveen ja asioida pienempien kauppojen kanssa sähköisesti portaalin kautta. Tarpeen mukaan voidaan ottaa käyttöön myös kuljetuksiin ja varastointiin liittyvät ratkaisut.

 

Tavarantoimittajan logistiikka